Šokující životní příběh Alice Coopera: Od hororu k rockové legendě
Počátky v Arizoně
Ačkoliv je Alice Cooper neodmyslitelně spjatý s potemnělou image Detroitu, jeho hudební kořeny sahají do sluncem zalité Arizony. Vincent Furnier, jak zní jeho rodné jméno, se narodil v Detroitu, ale dětství a dospívání prožil ve Phoenixu. Právě tam, uprostřed rozpálené pouště, se zrodil zárodek budoucí rockové legendy. V roce 1964, inspirován kapelami jako Beatles a Rolling Stones, založil Vincent se svými spolužáky ze střední školy skupinu Earwigs. Ta se brzy přejmenovala na Spiders a později na Nazz. Hráli převážně covery populárních hitů a vystupovali na školních tancovnách a večírcích. Arizona v 60. letech nabízela mladým kapelám jen omezené možnosti, ale Nazz se rychle stali lokální senzací. Jejich syrová energie a extravagantní vystoupení, inspirovaná divadlem a filmem, přitahovala pozornost publika. Právě v tomto období se začal formovat osobitý styl Alice Coopera, který kombinoval rockovou hudbu s prvky hororu a grotesky.
Průlom s I'm Eighteen
Rok 1971 se stal pro Alice Coopera zlomovým. Kapela vydala album „Love It to Death“, které produkoval Bob Ezrin. Ezrin pomohl kapele zdokonalit její surový zvuk a zdůraznit divažské prvky jejich koncertů. Singl „I’m Eighteen“ se stal hymnou generace, která se nedokázala identifikovat s hippie hnutím a hledala vlastní identitu. Píseň se vyšplhala do první dvacítky hitparády Billboard Hot 100 a katapultovala Alice Coopera do mainstreamu.
Úspěch „I’m Eighteen“ otevřel kapele dveře do televizních show a na stránky hudebních časopisů. Kontroverzní vystoupení, plná hororových rekvizit, falešné krve a hadů, šokovala publikum a přitahovala pozornost médií. Alice Cooper se stal fenoménem populární kultury a jeho image děsila rodiče, zatímco teenageři ho milovali. Kapela se stala symbolem vzpoury a temné stránky rock and rollu.
Glam rocková éra
Alice Cooper, původně Vincent Damon Furnier, se zrodil v Detroitu v roce 1948. Jeho hudební kariéra, pevně spjatá s glam rockem, začala v 60. letech. Kapela Alice Cooper, pojmenovaná po svém frontmanovi, se stala synonymem pro šokující a teatrální vystoupení, která kombinovala rockovou hudbu s hororovými prvky, čímž definovala estetiku glam rocku.
Glam rocková éra, vrcholící v 70. letech, byla dobou extravagance, androgynních kostýmů, třpytek a provokativních vystoupení. Alice Cooper, s jeho charakteristickým make-upem, boa constrictor hady a gilotinou na pódiu, se stal ikonou této éry. Hity jako "School's Out" a "Billion Dollar Babies" se staly hymnami generace a potvrdily status Alice Coopera jako krále šok rocku. Jeho vliv na hudební scénu a vizuální stránku rockových koncertů je nepopiratelný.
Spolupráce s Bobem Ezrinem
Alice Cooper, vlastním jménem Vincent Damon Furnier, se s legendárním producentem Bobem Ezrinem poprvé setkal v roce 1970. Ezrin, tehdy mladý a ambiciózní producent, viděl v Cooperově divadelním pojetí rocku obrovský potenciál. Spolupráce začala albem "Love It to Death" z roku 1971, které se stalo jejich prvním komerčním úspěchem. Ezrin pomohl Cooperovi zformovat jeho temný a teatrální styl a dostat ho do povědomí široké veřejnosti. Následovala série alb, která definovala éru glam rocku: "Killer", "School's Out", "Billion Dollar Babies" a "Muscle of Love". Ezrinův cit pro hitové melodie a Cooperův talent pro showmanship se ukázaly jako neporazitelná kombinace. Spolupráce s Ezrinem katapultovala Alice Coopera mezi hvězdy a udělala z něj ikonu rockové hudby. Ačkoliv jejich cesty se v průběhu let rozcházely, vždy si k sobě našli cestu zpět do studia. Ezrin produkoval i některá z Cooperových pozdějších alb, jako například "Flush the Fashion", "Zipper Catches Skin" a "Dada". Jejich spolupráce, trvající s přestávkami dodnes, je důkazem vzájemného respektu a pochopení pro jejich umělecké vize.
Temné koncepty a show
Alice Cooper, vlastním jménem Vincent Damon Furnier, si vybudoval kariéru na provokativních a teatrálních vystoupeních, která mu vynesla titul "Kmotra shock rocku". Jeho show jsou proslulé hororovými a morbidními prvky, které se staly jeho poznávacím znamením. Už od začátku své kariéry v 60. letech experimentoval s rekvizitami a kostýmy, aby šokoval publikum a vyvolal kontroverzi. Na pódiu se objevoval s hady, gilotinou, umělými useknutými hlavami a dalšími makabrózními doplňky.
Jeho temné koncepty a show nebyly jen samoúčelné, ale často odrážely kritiku společnosti, pokrytectví a temné stránky lidské povahy. Cooperova fascinace hororem a násilím pramenila z jeho zájmu o filmy Alfreda Hitchcocka a znepokojivé obrazy, které se mu vryly do paměti. Tyto vlivy pak transformoval do své hudby a vizuální prezentace, čímž vytvořil jedinečný a nezapomenutelný styl.
Jeho koncerty se staly legendárními a inspirovaly celou generaci hudebníků. I když se v průběhu let jeho show vyvíjely a měnily, temné jádro a snaha o provokaci zůstaly nedílnou součástí jeho uměleckého projevu. Alice Cooper dokázal, že i kontroverzní témata a morbidní estetika mohou mít v hudbě své místo a oslovit miliony fanoušků po celém světě.
Sólová dráha a hard rock
Po rozpadu původní kapely Alice Cooper v roce 1975 se Vincent Furnier, muž stojící za touto personou, vydal na sólovou dráhu. Jeho první sólové album, Welcome to My Nightmare, vyšlo v témže roce a potvrdilo jeho status rockové hvězdy. Album bylo konceptuálním dílem, které se prolínalo s divadelním představením a dále rozvíjelo hororovou estetiku, kterou se proslavil.
V následujících letech vydal řadu dalších alb, která se nesla v duchu hard rocku a heavy metalu. Mezi nejúspěšnější patří alba jako Lace and Whiskey, From the Inside a Constrictor. V 80. letech se Alice Cooper potýkal s problémy s alkoholem a drogami, což se odrazilo i na jeho tvorbě. Po úspěšné léčbě se vrátil na hudební scénu s albem Trash z roku 1989, které se stalo jeho nejprodávanějším albem od dob Billion Dollar Babies.
Alice Cooper se i nadále věnuje hudbě a vystupuje po celém světě. Jeho show jsou proslulé svou teatrálností a hororovými prvky, které se staly jeho poznávacím znamením.
Experimenty s punkem a metalem
Alice Cooper, vlastním jménem Vincent Damon Furnier, nebyl nikdy hudebníkem, který by se bál experimentovat. Ačkoliv je považován za kmotra shock rocku a jeho jméno je synonymem pro hororovou estetiku v rockové hudbě, jeho diskografie skrývá i odbočky do jiných žánrů. Mezi nejzajímavější patří bezesporu jeho flirtování s punkem a heavy metalem.
Vliv punkové energie a syrovosti je patrný na albech jako "Flush the Fashion" z roku 1980 nebo "Zipper Catches Skin" z roku 1982. Cooper se zde pouští do přímočařejších skladeb s rychlými riffy a agresivnějším vokálem. Kritika přijala tyto experimenty s rozpaky, fanoušci byli rozděleni. Nicméně tato období demonstrují Cooperovu ochotu riskovat a posouvat hranice své tvorby.
Na druhou stranu, jeho spřízněnost s heavy metalem se projevila už v raných sedmdesátých letech. Dramatické aranže, temné texty a těžké kytarové riffy na albech jako "Love it to Death" nebo "Killer" předznamenaly nástup tohoto žánru. V osmdesátých letech se pak Cooper k metalovému zvuku vrací s ještě větší razancí na deskách jako "Constrictor" nebo "Raise Your Fist and Yell". Zde už není pochyb o tom, že Cooper má k metalu blízko a že jeho vliv na tento žánr je nezpochybnitelný.
Návrat ke kořenům v 90. letech
Devěťdesátá léta znamenala pro Alice Coopera triumfální návrat na výsluní rockové scény. Po těžkých osmdesátých letech poznamenaných bojem se závislostí a hledáním nové hudební identity se Cooper vrátil ke svým hororovým kořenům, které mu přinesly slávu v sedmdesátých letech. Album "Trash" z roku 1989, produkované Desmondem Childem, se stalo jeho nejprodávanějším albem od dob "Billion Dollar Babies" a vrátilo ho do hitparád s peckami jako "Poison" a "Bed of Nails".
Cooper opět šokoval publikum svými propracovanými hororovými show plnými gilotin, umělých hadů a děsivého make-upu. Zároveň ale dokázal, že je stále talentovaným hudebníkem s darem pro chytlavé melodie a inteligentní texty. Jeho hudba v sobě kombinovala hard rockovou energii s glam rockovou teatrálností a punkovou syrovostí, čímž oslovila jak staré fanoušky, tak i novou generaci posluchačů.
Pozdější tvorba a odkaz
Počátkem 80. let se Alice Cooper vrátil k drsnějšímu zvuku a vizuálnímu stylu, který ho proslavil. Alba jako "Constrictor" (1986) a "Raise Your Fist and Yell" (1987) se stala oblíbenými mezi fanoušky heavy metalu a inspirovala novou generaci hudebníků. Cooper se nebál experimentovat a v 90. letech vydal eklektickou směs alb, od industriálního "Hey Stoopid" (1991) po konceptuální "The Last Temptation" (1994).
I přes pokročilý věk Alice Cooper nepřestává koncertovat a nahrávat novou hudbu. V posledních letech vydal kritikou oceňovaná alba jako "Welcome 2 My Nightmare" (2011) a "Detroit Stories" (2021), která dokazují, že je stále mistrem svého řemesla.
Odkaz Alice Coopera na rockovou hudbu je nesmazatelný. Jeho divadelní show, plné hororových prvků a šokující choreografie, inspirovaly nespočet umělců, od Kiss po Marilyn Mansona. Cooper dokázal, že rocková hudba může být víc než jen hudba – může to být komplexní umělecký zážitek. Jeho vliv je patrný i dnes, a to nejen v hudbě, ale i ve filmu, televizi a dalších formách populární kultury. Alice Cooper se stal ikonou, která i po padesáti letech na scéně nepřestává fascinovat a inspirovat.
Vliv na shock rock a metal
Alice Cooper, vlastním jménem Vincent Damon Furnier, měl nesmazatelný vliv na vývoj shock rocku a metalu. Jeho divadelní a často kontroverzní vystoupení, plná hororových prvků, falešné krve a morbidních rekvizit, se stala legendárními a inspirovala celou generaci hudebníků. Mezi ty, kteří se k jeho vlivu otevřeně hlásí, patří například Kiss, Marilyn Manson, Rob Zombie, Slipknot nebo Ozzy Osbourne. Cooperův přínos žánru však přesahuje pouhou estetiku. Jeho temné texty, často s prvky černého humoru, se dotýkaly témat tabuizovaných v populární hudbě, jako je smrt, šílenství nebo sexuální deviace. Tím otevíral dveře pro další umělce, kteří se nebáli experimentovat a posouvat hranice. Jeho vliv je patrný i v hudbě samotné. Těžké kytarové riffy, agresivní vokály a teatrální aranže, které charakterizují Cooperovu tvorbu, se staly základními kameny pro pozdější vývoj heavy metalu. Ačkoliv sám Cooper odmítá nálepku "metal", jeho odkaz v tomto žánru je nesporný. Jeho vliv na shock rock a metal je nepopiratelný a jeho jméno zůstává navždy zapsáno v historii rockové hudby.
Publikováno: 20. 06. 2024
Kategorie: Hudba